Profesjonsutvikling gjennom samarbeid
KS og Utdanningsforbundet har sammen gitt ut heftet Ledelse og tillitsvalgte sammen om den gode utdanningsledelse. Heftet består av fire artikler, som er aktuelle når vi ønsker å se på ledelse av profesjonsfaglige utviklingsprosesser.
Vi vil her trekke fram Eirik J. Irgens (NTNU) sin artikkel Profesjonsutvikling gjennom samarbeid og modellen «Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse». Utviklingshjulet til Eirik Irgens er en sentral og viktig komponent for å bidra til økt innsikt og forståelse for spennet mellom drift og utvikling – og mellom individuell og kollektiv læring. Vi anbefaler at ledergruppa på opplæringsstedet setter seg godt inn i dette utviklingshjulet, da det kan bidra til bedre oversikt og klargjøring rundt hva man skal arbeide med og hvordan arbeidet gjennomføres.
Bruk ledergruppa, gjerne sammen med skoleeier, til å:
- Reflektere over hvordan de ulike rommene møbleres og brukes ved opplæringsstedet. Er noen rom mer dominante enn andre, og hvordan kan dette endres?
- Vurdere om og eventuelt hvordan modellen «Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse» skal brukes som utgangspunkt for diskusjon og analyse på et personal-/team-/faggruppemøte.